Tydzień adaptacyjny 2015/16 – harmonogram
sie 29
Przedstawiamy wyniki ustaleń z rodzicami w sprawie terminów tygodnia adaptacyjnego:
Spotkania dwugodzinne rozpoczną się:
w Starochęcinach – we wtorek 1 września o godz. 10.00
w Polichnie – we wtorek 1 września o godz. 8.30 (w godzinach 8.00 – 8.30 następuje schodzenie się dzieci)
w Łukowej – we wtorek 1 września o godz. 12.00 (godziny następnych spotkań ustalone zostaną na pierwszym spotkaniu)
w Bolminie – we wtorek 1 września o godz. 10.00
w Tokarni – w środę 2 września o godz. 09.00.
Prosimy zabrać kapcie na zmianę zarówno dla siebie, jak i swojej pociechy.
Pierwszego dnia prosimy, aby rodzice/opiekunowie towarzyszyli dzieciom przez pełne dwie godziny. Od drugiego dnia adaptacji, o ile dziecko jest gotowe na rozstanie, można próbować po pożegnaniu wyjść na korytarz.
Przypominamy również zasady adaptacji panujące w Promyczkach:
Adaptacja dziecko, to także adaptacja rodzica:
– zanim pomyślisz o adaptacji dziecka, pomyśl o swojej adaptacji i swoich emocjach (szczególnie istotne gdy rodzic ma poczucie przymuszenia oddania dziecka do przedszkola, a nie wynika to z jego wnętrza)
– rodzic musi czuć się dobrze, mieć pewność, że to właściwe miejsce i czas, ważne jest także poczucia bezpieczeństwa rodzica – dziecko bardzo dobrze odczytuje emocje rodzica, jego gesty
– rodzic jest oparciem dla dziecka i musi odnaleźć w sobie siłę
– zaakceptowanie tempa i gotowości dziecka – szanowanie jego decyzji; dziecku odpowiada poczucie, że posiada przestrzeń do adaptacji; nie naleganie i nie wymuszanie, dlatego nauczyciel „nie wyciąga dziecka na siłę”, gdy nie jest ono gotowe do aktywności, a rodzic „nie wypycha go na siłę”; stwarzana jest atmosfera, która ma zachęcić dziecko do samodzielnego dołączenia się do zabawy
– nie wyśmiewanie, nie krytykowanie i nie umniejszanie lęków dziecka
– akceptujemy dziecko takie, jakie jest, ze swoim zawstydzeniem, strachem, lękiem, płaczem i innymi emocjami, z którymi przyszło do przedszkola i okazywanie szacunku wobec tych uczuć
– nie rozmawiaj przy dziecku o swoich lękach i obawach
– nie krytykuj płaczu dziecka, daj mu prawo do tego; pozwoli mu to rozładować emocje; płacz to często jest to podstawowy kanał komunikacji informujący o potrzebach, napięciu; najlepiej wtedy po prostu przytul dziecko; płacz dziecka w przedszkolu nie oznacza, że jest mu tam źle
– podczas zabawy w przedszkole zamieńcie się rolami – poćwiczcie przede wszystkim rozstania, ściskajcie się, przesyłajcie buziaczki, machajcie – najpierw pozwól maluszkowi pokazać jak się żegna, później pokaż sam/a jak dobrze można się rozstać; możecie używać w tej zabawie pacynek, lalek, figurek zwierząt, róbcie to wiele razy
– kiedy dziecko nie chce „zejść z rąk” nie wyrywamy go i nie porzucamy, oznacza to, że potrzebuje jeszcze czasu, nazwijmy wówczas trudne uczucia, a nie ponaglajmy i nie dajmy do zrozumienia, że już musi bo np. jest duży, Zosia już została, itp. To jest skuteczne nie od razu, ale daje trwały efekt po czasie
– najczęściej jest tak, że nacisk kogoś, aby dziecko szybko się przyzwyczaiło do przedszkola podczas gdy ono nie jest na to gotowe, cofa cały proces
-dla dzieci mających problem z przekroczeniem progu przedszkola pozostawienie otwartych drzwi, tak by mogło swobodnie obserwować zajęcia i włączyć się do zabawy, wtedy, gdy uzna, że jest na to gotowe, nie wysyłaj dziecka na siłę mówiąc: „No idź, idź” niech to będzie jego decyzja
– wykorzystujcie zainteresowania dziecka, zbudujcie wokół niego temat zajęć, powtarzajcie ulubioną zabawę, itp.
– podczas zajęć adaptacyjnych bądź aktywny, zacznij się sam bawić, jeśli Twoje dziecko nie jest jeszcze na to gotowe; pokaż mu, że jest fajnie:-)
– nie zmuszaj dziecka do dzielenia się zabawkami
– ważne jest zbieranie informacji o dziecku poprzez ankietę, obserwację i rozmowę z rodzicem, bądź otwarty i szczery
– pozostawianie miejsca na samodzielny wybór i decyzje – stwarzanie szansy, by wybierało i decydowało; dawanie alternatywy
– uznanie, że każde dziecko ma prawo do przebywania w przedszkolu z kimś bliskim tak długo, jak tego potrzebuje (zakładamy, że pierwszego dnia wszyscy rodzice uczestniczą w wspólnych zabawach, drugiego dnia próbują po pożegnaniu i poinformowaniu dziecka opuścić przedszkole i czekać na korytarzu)
– okazywanie wsparcia, wiary w dziecko, a także czułości i miłości/sympatii
– stosowanie zasady – nie masz obowiązku robić tego co inni, ale nie możesz innym przeszkadzać
– stosowanie metody wspólnego określania zasad w formie umów
– przyzwolenie na przynoszenie z domu czegoś osobistego i ważnego, np. przytulanki, zabawki, itp.
– w początkowym okresie pobytu w przedszkolu może nastąpić zmiana zachowania dziecka, może np. zacząć budzić się w nocy, może chcieć spać z rodzicami, może nie chcieć jeść/pić, domagać się noszenia na rękach i traktowania jak dzidziuś, może się buntować, bić, pluć – to wszystko wynika z napięcia i kosztu emocjonalnego związanego ze zmianami, a także oznaką samego rozwoju; zaakceptuj te zachowania, one miną
– poniedziałki jak i dni po chorobie oznaczają czasem dla dziecka adaptację od nowa (dlatego wprowadziliśmy poniedziałek dniem z zabawką z domu)
– nie obiecujmy nagród za pozostanie w przedszkolu, oczekiwania będą rosły; zamiast materialnego prezentu ofiaruj mu czas na wspólną zabawę albo ułóżmy wspólnie z nim plan dnia: śniadanie, przedszkole, wizyta na placu zabaw/dziadków, obiad, jazda na hulajnodze…
Polecamy jeszcze bardzo ciekawy artykuł o lękach przedszkolnych i sposobach, jak je ujarzmić http://dziecisawazne.pl/jak-oswoic-lek-przed-przedszkolnymszkolnym-rozstaniem/
Pozdrawiamy i trzymamy kciuki za szybką adaptację!